PCG Stockholm | 2016 års trender inom digital marknadsföring
831
post-template-default,single,single-post,postid-831,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_3.4.1,ajax_fade,page_not_loaded,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode_popup_menu_push_text_right,transparent_content,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

2016 års trender inom digital marknadsföring

Marknadsföring på nätet är komplext och väldigt spännande. Alla ändringar sker extremt snabbt och det gäller att hänga med i trenderna för att välja rätt väg i kommunikationen.

Vi blir överösta av nya företag, tjänster och produkter som snabbt förändrar förutsättningarna för oss marknadsförare. De som är snabba att haka på nya trender kan springa från konkurrenterna och hitta nya kunder. Vi vill påstå att 2016 ser ut att bli ett bra år för alla som jobbar med online-marknadsföring.

 

Videoannonser tar över
Att vi ser på mycket film via nätet är ingen nyhet och detta kommer bara öka. Inom marknadsföring ser vi att allt fler företag skapar annonser i form av korta reklamfilmer som startas automatiskt när vi skrollar förbi dem. Google satsar stort på video då de äger Youtube. Du kanske har märkt att filmer numera kommer upp som alternativ direkt i listan på förslag hos sökjätten. Vi kan räkna med att filmer kommer dyka upp på fler oanade platser på webben framöver.

 

Fler appar
Det har pratats mycket om att responsiva hemsidor kommer bli apparnas död, men så är inte fallet. Du kan göra en fantastisk hemsida för mobiler men för att skapa funktioner som integrerar med hårdvaran i din mobila enhet behövs det en app. I dagsläget är det lättare att göra appar som fungerar på fler platformar. Detta gör att företag inte behöver välja mellan iOS, Android eller Microsoft utan kan finnas på alla för en rimlig peng.

 

Mobila enheter dominerar
2015 var ett stort år för mobilen. Google gick ut med information om att mobila enheter nu gått om datorn i 10 olika länder. Detta var även året då Google gick ut med ”Mobileageddon” som innebar att hemsidor som inte var responsiva skulle förlora platser i sökjättens ranking. Konsekvenserna var inte så dramatiska som så många befarat men Google belyste värdet av att anpassa sajten för mindre skärmar.

 

Virtual reality växer
Flertalet enheter för virtual reality kommer släppas inom nästkommande år. Det finns företag som inriktar sig på olika områden: film, tv-spel, sjukvård eller allt på samma gång. Många företag har lagt stora pengar på att utforska området och ingen vill missa chansen att inte vara med från start. Det är ännu för tidigt att säga om VR kommer bli en succé eller inte men det återstår att se. Facebookägda Oculus Rift är det företag som kommit längst i utvecklingen och de lanserar sina VR-glasögon i början av 2016.

 

Digitala assistenter
Siri, Cortona och Google Now är röstbaserade assistenter som du kan använda för att hitta på webben, lägga in möten i kalendern, skicka sms, starta appar och mycket mer. Dessa talande smarta assistenter ställer nya krav på företags innehåll på webben. När vi ställer en fråga till en pratande robot så formulerar vi oss ofta på ett mer naturligt sätt än om vi skriver några sökord i sökfältet hos en sökmotor. Utmaningen blir att matcha de digitala assistenternas algoritmer och komma rätt i söket även hos dem.

Apple förutspådde detta redan 1987: Apples Knowledge Navigator

 

Kroppsnära teknik (wearables)
Företag som Apple, Samsung och Google har redan gjort stora satsningar på wearbles. Vi kommer se en ökning av smarta klockor, puls- och stegmätare. Vi tror inte det dröjer många år innan försäkringsbolagen börjar sätta sin premie efter din livsstil. De kommer kunna mäta hur mycket du motionerar, äter och sover.