PCG Stockholm | Därför ska ditt företag satsa på content marketing
946
post-template-default,single,single-post,postid-946,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_3.4.1,ajax_fade,page_not_loaded,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,transparent_content,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Därför ska ditt företag satsa på content marketing

Hur kan det vara vettigt för en bilfirma att lägga upp en film på Youtube som exakt förklarar hur kunden själv byter tändstift? Förlorar inte verkstaden kunden då?

 

Inte alls! När Mekonomen la upp sina gör-det-själv-filmer på Youtube sköt försäljningen i höjden. Mekonomen var plötsligt en kompis, grannen du kunde fråga om allt. Klart du ville handla av honom. Målet med content marketing är att bygga förtroende hos kunderna för att på så vis skapa lojalitet. Genom att bjuda på något intressant, matnyttigt eller roligt påverkar du kunderna att vilja handla av dig.

Relationsskapande och kostnadseffektivt
Content marketing kan sammanfattas som relationsskapande och kostnadseffektivt. Det kan vara allt från böcker, filmer och artiklar till nyhetsbrev och även events. Content marketing handlar kort och gott om att påverka målgruppen med hjälp av engagerande och relevant innehåll.

Bibeln är content
Content marketing är inget nytt. Se bara på bibeln! Kan det bli mer content? Content marketing har i princip alltid funnits, men har fått ett uppsving på senare år tack vare nya medier – och nya möjligheter. Content marketing är ett komplement till traditionell marknadsföring. Målsättningen är alltså att skapa engagemang och förtroende, som på sikt bidrar till ökad försäljning.

Video på Youtube om grönkål
För många företag är content marketing det bästa sättet att nå fram till sina kunder. Det beror på att kunderna i dag gärna själv söker efter den information de vill ha. En kundtidning från Kicks med skönhetstips smäller högre än en utbudsannons med lågt pris. Precis som att en snabbt producerad video på Youtube om grönkål kan göra större nytta för Electrolux än en stortavla med kreativ höjd.

Tänk som en kund
Precis som med all annan marknadsföring är det viktigt med en tydligt definierad målgrupp. Hur ser din målgrupp ut? Var finns målgruppen – se till att du också finns där. Fundera också på målgruppens behov. Och vad vill målgruppen veta? Din uppgift blir helt enkelt att tänka som en kund.

Lotties värld på Youtube
Reklambruset är större än någonsin, samtidigt som många konsumenter är trötta på traditionell reklam. Det innebär att content marketing blir mer och mer relevant, eftersom innehållet kan skräddarsys efter mottagarens intressen. Som exempel kan vi ta hur Fritidsresor jobbar. Istället för att satsa sin mediebudget på helsidor i DN, som fortsätter att minska i upplaga, väljer Fritidsresor att visa enkla reseskildringar på Youtube. I ”Lotties värld” får vi följa reseprofilen Lottie Knutson till olika platser i världen. Möten med kända, ressugna personer varvas med resereportage och tips. Som tittare känner du dig delaktig och inbjuden till Lotties värld. Hon försöker inte sälja på dig en resa, hon inspirerar dig till att vilja resa.

lotties_varld

Är belysningsstolpar spännande?
I vårt samarbete med Moramast valde vi göra en coffe table-bok. Kanske inte ett självklart val, då Moramast utvecklar och producerar belysningsstolpar. Men tidigare sålde de stolpar på kvantitet, nu var strategin att sälja på kvalitet – och gärna till arkitekter och belysningskonsulter, som ofta är beslutsfattare när det gäller val av stolpar. Hur skulle vi kunna fånga just den målgruppens intresse? Hur såg deras behov ut? Enligt vår analys var målgruppen både kräsen och vetgirig, därav vår idé om en snyggt designad bok: ”En bok om belysningsstolpar”, som även publicerades digitalt på Moramasts webb. I boken presenterade vi en rad inspirerande belysningsprojekt och lyfte fram medarbetare, arkitekter och belysningskonsulter. Vi hade även med ett tekniskt kapitel, som praktiskt underlag till beräkningar.

En bok alla vill ha!
Resultatet var över förväntan! Moramast är idag branschledande inom belysningsstolpar. Varumärket är tydligt och välkänt hos arkitekter och belysningskonsulter. Omsättningen fortsätter att öka och det är lätt att rekrytera nya medarbetare. Och det roligaste av allt: Boken har blivit en riktig branschbibel! Förra året uppdaterade vi boken, som den här gången fick namnet: ”Ytterligare en bok om belysningsstolpar”. Moramast ser sin bok som ett uppslagsverk och en källa till kunskap. Som Moramast VD, Sture Hökerud, säger: ”Boken får aldrig bli ett gammalt dokument, det är den för fin för.”

Läs boken här

SMÅA satsar på innehåll
I vårt samarbete med SMÅA, Småföretagarnas a-kassa, har vi också satsat på innehåll. Syftet har varit att lyfta fram SMÅA som småföretagarnas vän. Istället för att uppfattas som en sista utväg när allt gått snett, uppfattas SMÅA numera som en a-kassa som gör det möjligt för företagaren att våga satsa på sitt företagande! Även här har vi satsat mycket på innehåll.  Vi har bland annat porträtterat flera företagare i annonser, filmer, sociala medier och på webben. Nyligen lanserade vi SMÅAs nya blogg med intressant och matnyttig information som vänder sig till småföretagare. Allt i linje med SMÅAs varumärkeslöfte: Med SMÅA vågar du satsa på ditt företagande.

Ingen jättebudget
Fördelen med content marketing är att du inte behöver en jättebudget. Det handlar mer om att vara smart. Tänka i andra banor. Gällöfsta Konferens, en annan kund till oss, låter till exempel sin kock Daniel blogga om sin stora passion matlagning i ”Daniels hörna”. Hans omtyckta texter sprids via Gällöfstas webb, i nyhetsbrev och i sociala medier.

Coca-Cola väljer content marketing
Ett företag som däremot har en jättebudget är Coca-Cola. Läskedryckstillverkaren har bestämt sig för att gå all in när det gäller content marketing. År 2020 kommer content marketing vara deras huvudsakliga val av marknadsföringsstrategi. För att vara först med det senaste planerar Coca-Cola att inleda samarbeten med företag som Google, Apple och Microsoft. Det ska bli spännande att se vad de kommer att göra – med den nya strategin har Coca-Cola som mål är att fördubbla sin marknad.

Kombinera med traditionell marknadsföring
Det är inget mål i sig att få fler följare på Instagram eller likes på Facebook. Målet i slutändan är alltid ökad försäljning, vilket vi upplever att en kombination av content marketing och traditionell marknadsföring bidrar till. Visste du förresten att 88 procent av alla
konsumenter – oavsett bransch – söker efter information på internet innan de genomför ett köp? För B2B-köp är siffran troligen ännu högre. Det gör det extra viktigt att satsa på genomtänkt, intressant och relevant innehåll.

Fördubblad satsning på content marketing
I ”50 stats you need to know about Content Marketing” listar det amerikanska undersökningsföretaget NewsKred statistik kring content marketing. Studien visar till exempel att 86 procent av B2C-marknadsförare använder content marketing och hela 91 procent av B2B-marknadsförare. Content marketing växer så att det knakar! Enligt Content Marketing Institute kan vi räkna med att många företag kommer att fördubbla sin satsning på content marketing under 2016.

Det här är också content marketing
Sammanfattningsvis: För att du ska nå ett riktigt bra resultat med din satsning på content marketing är det viktigt att du är konsekvent och arbetar aktivt med ditt innehåll. Tänk långsiktig och ge inte upp. Målet är att du ska bygga en relation med dina kunder, för att på sikt underlätta försäljningen. Glöm inte: Fokus på vad dina kunder vill ha, inte på vad ditt företag vill förmedla. Och ja, den här artikeln är givetvis också ett exempel på content marketing. Kontakta Maria Luthelius, ansvarig för content marketing på PCG Stockholm, om du vill ses över en fika för att prata mer om hur du väcker dina kunders intresse med hjälp av innehållsmarknadsföring.