PCG Stockholm | Riktiga hjältar ska locka fler företagare till SMÅA
858
post-template-default,single,single-post,postid-858,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_3.4.1,ajax_fade,page_not_loaded,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,transparent_content,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Riktiga hjältar ska locka fler företagare till SMÅA

Angelica och Lola, Caxton, Helena samt Samuel är fem småföretagare som tack vare SMÅA, Småföretagarnas a-kassa, vågar satsa på sitt företagande. Med start i april syns de i en rikstäckande kampanj som bland annat går i dags- och fackpress samt i digitala medier. Bakom kampanjen står kommunikationsbyrån PCG Stockholm.

PCG Stockholm har samarbetat med SMÅ i tre år. Nu är det dags för en uppföljning på den första kampanjen som inleddes 2014. Även då porträtterades SMÅAs medlemmar.

– Vi har valt att lyfta fram SMÅAs driftiga företagare och göra dem till hjältar, säger Marie Håkansson, senior projektledare och strateg på PCG Stockholm. Vårt mål har varit att ta fram en kampanj som verkligen syns och står ut, trots en begränsad mediebudget.

Sveriges största a-kassa för företagare
SMÅA är Sveriges största a-kassa för företagare med över 115 000 medlemmar runt om i hela Sverige.

– Precis som du försäkrar ditt hus eller din bil bör du försäkra din inkomst – om det värsta skulle hända, vilket det förhoppningsvis inte gör, säger Thomas Gröndahl, SMÅAs kassaföreståndare

Han tror mycket på årets kampanj, som är integrerad och täcker in allt från sociala medier, annonsering print och digitalt till DR, mässor och film.

Nå ut till de yngre företagarna
– Vi vill framförallt nå ut till de yngre företagarna. Det innebär att vi är aktiva på sociala medier och har breddat vår marknadsföring i de digitala medierna. Andelen yngre bland våra nya medlemmar fortsätter också att öka, vilket är mycket positivt.

Kampanjen inleds under Q2, med start i april.

Småa_helsidor-3 Småa_helsidor-4 Småa_helsidor-5

Röster ur kampanjen:

Samuel Holmström, Lundqvist Trävaru AB
– Hittills har Lundqvist Trävaru gått spikrakt uppåt. Men när jag gick in som ägare valde jag att gå med i SMÅA. Det handlar inte om när jag behöver hjälp från SMÅA, utan om – och då finns SMÅA där som en trygghet, precis som vilken annan försäkring som helst.

Angelica och Lola Nätteldal, Lovetruck
– Verksamheten går bara bättre och bättre! Men det är ändå självklart för oss att vara med i SMÅA. Det är en trygghet, som är helt anpassad till oss småföretagare. Det är enkelt att vara med, inget krångel!

Helena Lundgren, hotell Forsen i Vindeln
– Småföretagare är den typen av människor som är vana vid att klara sig själva, ingen vill ligga samhället till last. Det minsta man kan göra för sig själv är att ha en bra försäkring – och då är SMÅA det bästa alternativet: En a-kassa som är expert på småföretagare!

Caxton Njuki, Caxton Sports Management
– Jag har nyligen gått med i SMÅA. Inte för att jag är rädd för att bli arbetslös, men det känns skönt att ha en trygghet i ekonomin – om något oförutsett skulle hända.

 

 

Effekt av annonsering

I en undersökning med 150 intervjuade fick SMÅAs annonser betyget 6,3.

Vad tycker du om den här annonsen (helhetsbetyg)?

smakassa_graf