PCGs bidrag med ny logotyp för Moramast är nominerat till Svenska Designpriset i kategorin ”Identitet – Grafisk identitet Hantverk”. Röstningen sker den 14-20 september.
PCG fick uppdraget av Moramast under våren 2020: – Vi behövde ta fram en modernare logotyp för Moramast, som bättre speglar företaget idag och samtidigt tydliggör vad det är vi gör, nämligen lyktstolpar, säger Björn Åkerblom, VD för Moramast. Och att bidraget blir nominerat till Svenska Designpriset är en bonus som vi är jätteglada för.
Idén till den nya logotypen kommer ifrån bilden av repeterande lyktstolpar längs Sveriges landsvägar. Ordmärket innehåller i sin tur skuggeffekter som lyfter fram Moramasts vision: ”Vi sprider ljus i mörkret”. Genom att använda olika grå- och silverskalor belyser logotypen Moramasts hantverkskunnande inom metall. Något som förstärks ytterligare när logotypen skärs ut i metall för skyltar eller vid prägling på aluminiumstolparna – vilket också var en viktig del av briefen.
– Vi är jätteglada och stolta över vårt arbete med Moramasts logotyp, och för nomineringen så klart. Svenska Designpriset är bra sporre för oss som byrå. PCG har flera tidigare nomineringar för just grafisk identitet, och med förra årets nominering av ”En bok om belysningsstolpar 3.0” är det dessutom andra året i rad som PCG och Moramast samarbete nomineras, avslutar Per Nyström, VD för PCG.
Utmaningen att dessutom hålla kreativa workshops och möten på distans – vilket för övrigt gick utmärkt – spetsade till uppdraget ytterligare.