Nytt designår med nya möjligheter – vad trendar 2021? PCG har tittat närmare på grafiska profiler och logotyper (vårt favoritämne!) och vad som händer med designen där.
De senaste åren har det grafiskt tvådimensionella ersatt den tidigare extra-allt logotypen med 3D-känsla (ex: Audi, 2017). Att hålla det enkelt, tydligt och lätt ihågkommet är grunden vid skapandet av varje ny profil och logotyp. För att den ska hålla i längden får den gärna vara neutral och tidlös (men inte menlös). Och clean som en app-ikon! För fortsatt gäller att samma logovariant måste fungera på alla typer av ytor, från app-ikon och förpackning till webbsida och fasadskyltar.
En liten stor idé
Men när för många strävar åt samma håll (svart, platt och avskalat) så uppstår det motreaktioner. Eftersom det ju handlar om att stå ut och vilja särskilja sig, och då är det lätt att snegla åt nya designtrender. Igen. Därför behövs det en stark grundidé också, det räcker inte med att bara vara snygg design på 20-talet. Storytelling genom profildesignen är fortsatt viktigt även 2021 – och man går gärna tillbaka till ursprung och rötter för att berätta sin historia med logotypen som bärare av symbolik och budskap (ex. Dramaten, BurgerKing).
Så, vi tror att renodling och tydlighet, kontakt med historien samt relevant symbolik kommer att fortsätta prägla logo designen även 2021. Och kanske kommer det därefter en mer extravagant period, då vi på riktigt släpper loss med utsvävningar av nya färgkombinationer och former i framtida logotyper, när pandemin på allvar lämnar oss. Eller så är framtiden redan här (ex: Luci).
Nördigt? Javisst! Men så är vi också riktigt vassa på design.
Hur stark är din profil – och stöttar den affären, idag?
Kontakta PCG för er nästa kommunikationsutmaning.