Skip links

PCG News December

TRRyggare kan ingen vara

Under året har PCG samarbetat med TRR, ett Trygghetsråd för Privatanställda tjänstemän. Tillsammans har vi formulerat och utvecklat en varumärkesplattform och en helt ny visuell identitet med en ny grafisk profil och logotyp. I uppdraget har även ingått att identifiera och formulera TRR’s kund- och klienterbjudanden från ett utifrån-perspektiv.

Det har varit ett både spännande och utvecklande uppdrag! För TRR var det viktigt att få en nystart, ett avstamp in i sin nya roll som proaktiv omställningsaktör. Och PCG har än en gång fått förmånen att, tillsammans med en engagerad kund, få utveckla en unik profil och tydliggöra ett varumärke som stödjer en av våra kunders affär och verksamhet in i framtiden.

Att den nya visuella identiteten för TRR blev riktigt unik och helt rätt i tiden är också nomineringen till Svenska Designpriset under hösten 2019 ett bra bevis på. Något som bidragit stort till den interna stoltheten både hos TRR och här på PCG.

För precis så är det. En ny eller uppdaterad varumärkesplattform, profil och visuella identitet blir en tydlig och viktigt symbol för nystart, inte minst internt. Något som fler företag och organisationer skulle ha stor nytta av. Och det alldeles oavsett om det är en organisation verksam inom tjänstemannasektorn, ett internationellt industriföretag eller ett Gästis-kvarter i Skåne.

PCG i Malmö går hand i hand med Dalby Gästis

PCG ser fram emot att få hjälpa fler kunder med en nystart eller omstart av sin verksamhet, och på så sätt att bli ännu mer framgångsrika genom bra kommunikation.

Vad kan vara roligare än att få jobba med passionerade människor och vackra miljöer? I detta projekt får vi verkligen göra både och.

Vi har just nu förmånen att samarbeta med paret Sven och Marita Holmgren i skånska Dalby. Som nyblivna ägare av det charmiga och anrika gästiskvarteret – bestående av fyra fastigheter – har de stora drömmar om att nyskapa en levande mötesplats av Dalby Gästis, som kvarteret utgjort sedan 1600-talet när allting tog sin början.

I Sven och Marita Holmgrens visioner finns ett Dalby Gästis-kvarter med kreativa, gastronomiska upplevelser och genuin skånsk mattradition i fokus. Bland annat en källarkrog med närbryggt öl. En fest-, scen- och konferenssalong för högtider, affärs- och kulturupplevelser. Ett litet hotell, och på sikt en saluhall. Ett bryggeri. Och endast-fantasin-sätter-gränser-verksamhet. Renoveringen av lokalerna görs med varsam hand. Inget lämnas åt slumpen. Det målas med linoljefärg och kalkfärg. Gamla golvtiljor återbrukas. Stora stenar i källarväggarna tas fram som fina detaljer. Det är rustikt och det är inbjudande.

Steg 1:

PCG började med att kartlägga branschen: konkurrenter, trender inom turism-, restaurang-, hotell- och konferensvärlden. Vi tog även del av en framtidsspaning för Skåne som Tourism in Skåne publicerat.

Steg 2:

I samarbete med Holmgrens utvecklade vi en varumärkesplattform som växte fram efter många möten, samtal, besök i kvarteret och workshops. ”Vad är Dalby Gästis? Vad är Dalby Gästis inte? Vad ska vi heta? Varför finns vi? Vad skiljer oss från liknande varumärken? Vilka vänder vi oss till? Vad är viktigt för målgruppen? Med vilket kommunikationskoncept ska vi synas och höras?” Dessa frågeställningar knådade vi tillsammans och destillerade fram svaren i varumärkesplattformen.

Steg 3:

Med varumärkesplattformen som språngbräda har vi nu kastat oss in i utvecklingen av logotyp och grafisk profil. Det ska resultera i en färdigpackad Dalby Gästis-profil innehållande logotyp, typsnitt, färgval, illustrationer och fotomanér.

Steg 4:

När logotyp och grafisk profil är spikade tar vi sikte på att jobba vidare med idégenerering för webbplats, texter, fotografering, film, sociala medier, annonskampanjer och nyhetsbrev.

PCG lever som vi lär

Efter ett intensivt år med många spännande kunder och inspirerande uppdrag, har även vi på PCG tagit oss tiden att leva som vi lär. Vi har gjort vår hemläxa med en uppdaterad varumärkesplattform, och förnyar vår grafiska profil. Och som bekant leder det ena till det andra, så under december rullar vi ut en ny webbplats också. En del känns igen, även om det är i ny kostym, och annat är nytt – för att bättre spegla den byrå vi är idag.

Inte minst med flera intressant case, som våra kunder gett oss förtroendet att genomföra tillsammans med dem. Så gå gärna in på nya webben och låt dig inspireras du också. Kanske är det dags för ditt varumärke nästa gång att få en relevant uppdatering?

Välkommen till PCG!

Leave a comment